Joukkuepikashakin SM:n VSS:n ykkösjoukkueen valintakriteerit

Johtokunta on päättänyt 2013- valintakriteereistä seuraavaa:

Kolme turnausta/turnaussarjaa, joissa voi antaa näyttöjä. Näiden perusteella valitaan kolme.

Neljännen pelaajan valitsee johtokunta. Johtokunta ottaa huomioon pelaajan virallisen PELO luvun.

1. Vaasan avoin pikashakin mestaruus

2. Pikashakin piirinmestaruus

3. VSS:n kevään pikashakkiliiga

Jokaisen turnauksen paras VSS:lainen saa paikan ykkösjoukkueeseen.

Mikäli kaikkien turnausten jälkeen paikan varmistaneita on vähemmän kuin kolme, lasketaan kustakin turnauksesta ns. valintapisteitä turnaukseen osallistuneiden VSS:laisten kesken. Valintapisteet lasketaan seuraavasti:

Turnauksen 2. paras VSS-pelaaja 5p

Turnauksen 3. paras VSS-pelaaja 4p

Turnauksen 4. paras VSS-pelaaja 3p

Turnauksen 5. paras VSS-pelaaja 2p

Turnauksen 6. paras VSS-pelaaja 1p

Jokaiselle pelaajalle lasketaan kahden parhaan turnauksen valintapisteet yhteen. Jos nämä ovat tasan, niin mukaan lasketaan myös kolmas.

Ykkösjoukkueen puuttuvat paikat täytetään eniten valintapisteitä saaneilla pelaajilla.

* Pikashakkiliigat

Turnausvoittajaa tai Valintapisteitä laskettaessa ei kiinnitetä huomiota sarjajakoon. Eniten liigapisteitä sarjasta riippumatta kerännyt varmistaa ykkösjoukkueen paikan. Toiseksi eniten liigapisteitä sarjasta riippumatta saa 5 valintapistettä jne. Sarjajako liigassa on tehty vain palkintojen vuoksi. Kaikki pelaavat liigassa kaikkia vastaan ja liigapisteiden kertymiseen ei vaikuta sarjajako.

Jos pikashakkiliigassa kaksi tai useampia pelaajia päätyy tasaliigapisteisiin, niin voittaja on se, jolla on korkein liigapistemäärä yksittäisestä turnauksesta tai enemmän korkeimpia liigapistemääriä turnauksista.

Esim. 1 liigapisteistä

Pelaaja A: 12, 10, 10, 10 = 42

Pelaaja B: 11, 11, 10, 10 = 42

Voittaja pelaaja A.

Esim. 2 liigapisteistä

Pelaaja A: 12, 12, 12, 10 = 46

Pelaaja B: 12, 12, 11, 11 = 46

Voittaja pelaaja A.

Jos kaikki liigapisteet ovat samoja niin sitten järjestetään uusintaottelu.

* Piirinmestaruusturnaus tai Vaasan avoimessa pikashakkimestaruus

Mikäli ryhmät (yleinen, seniorit, juniorit) pelaavat samassa sarjassa ja vain palkinnot jaetaan ryhmittäin on eniten pelipisteitä kerännyt VSS:lainen paras VSS-pelaaja ja toiseksi paras saa 5 valintapistettä jne.

Mikäli ryhmät eivät pelaa samassa sarjassa vain yleinen ryhmä ja kaikki yleisen ryhmän mukana pelaavat ryhmät huomioidaan.

?: Ovatko jo ykkösjoukkuepaikan varmistaneet pelaajat mukana valintapistelaskennassa? Siis "syömässä" muilta valintapisteitä.

V: Kyllä. Valintapisteitä lasketaan vain kuudelle parhaalle VSS-pelaajalle turnauksittain. Mikäli jo paikan varmistanut pelaaja on esim. seuraavassa turnauksessa toiseksi paras VSS-pelaaja saa hän 5 valintapistettä. Tai ensimmäisessä turnauksessa kolmantena ollut voittaa neljännen turnauksen, niin hän saa ensimmäisestä turnauksesta 4 valintapistettä jne. Mikäli ykkösjoukkuepaikan varmistaneet eivät ole mukana laskennassa kärsivät valintapisteet inflaation ja valintapisteitä saisi jo hyvin alhaisilla sijoituksilla.

?: Mitä tehdään jos ykkösjoukkuetta valintapisteiden perusteella täytettäessä kaksi tai useampia pelaajia on tasapisteissä?

V: Mikäli kaksi pelaajaa on tasavalintapisteissä ja ykkösjoukkuepaikkoja on vain yksi jäljellä, niin järjestetään pelaajien kesken uusintaottelu "paras viidestä" eli ensin kolme ottelua voittanut pelaaja saa paikan ykkösjoukkueeseen. Mikäli tasavalintapisteissä olevia pelaajia on kolme tai useampia ja ykkösjoukkuepaikkoja on vähemmän kuin tasavalintapisteissä olevia pelaajia, pelataan pelataan ko. pelaajien kesken vähintään kaksinkertainen (vaihtovärit) turnaus ja ykkösjoukkuepaikat täytetään eniten pisteitä saaneilla pelaajilla. Turnauksen kierrosmäärä voidaan sopia sitten kun pelaajamäärä on selvillä.

Takaisin etusivulle